Prodej novostavby. Co vzít v potaz, pokud chcete dát svou nemovitost ke koupi?

Doba bezprecedentního zájmu o prodej novostavby (ale i jiných nemovitostí) se střetla s dobou koronavirové krize a tržní nejistoty. To, co tak pro majitele nemovitostí mohlo zpočátku vypadat jako tučné výdělky, může brzy narazit na realitu přicházejícího propadu cen. Spousta majitelů proto zvažuje prodej své nemovitosti, protože nikdo netuší, co přinese budoucnost. Jestli mezi ně patříte i vy, poradíme, jak si v takové situaci počínat.

 

Prodej novostavby se nevyplatí dlouho odkládat

Jelikož je situace okolo koronaviru skutečně nevyzpytatelná a již nyní zamávala například s krátkodobými pronájmy, pravděpodobně nejlepším řešením je snažit se o prodej své novostavby co nejdříve. A to i navzdory tomu, že byty stále zdražují a může se zdát, že tomu bude i nadále. Nikdo sice nemá křišťálovou kouli, ale podle prognóz čekají trh s nemovitostmi, stejně jako celou ekonomiku, hubené časy. Zvažte proto dobře, zdali čas prodat již nenastal. V příštích měsících může být vše docela jinak.

 

Cenu nastavte s rozumem

Samozřejmě, že každý majitel se snaží prodat nemovitost za co nejvyšší cenu. A při jejím nastavování se ohlíží především na nabídku nemovitostí, jakou nachází na realitních serverech. Tamní ceny mohou být ale zkreslující, neboť jsou v nich zpravidla započítány i provize realitkám a makléřům. Jestliže prodáváte sami, počítejte s tím, že cena vaší nemovitosti je pravděpodobně o něco nižší, než ceny, jaké vidíte u jí podobných. Nastavte ji příliš vysoko a zájemce nemusíte sehnat nikdy.

Na druhou stranu ale nebuďte ani levní – ideální je přizvat si odborníka, který váš byt nacení. A sami udělat vše proto, aby se atraktivita nemovitosti zvýšila, což nás přivádí k dalšímu bodu…

 

Ještě než se dáte do inzerování…

Věnujte patřičnou péči naaranžování vaší nemovitosti. I na českém realitním trhu začíná být běžnou věcí takzvaný homestaging, tedy estetická úprava nemovitosti (nikoliv rekonstrukce) tak, aby vytvářela co nejpřívětivější dojem na fotografiích i v reálu.

Homestagingu se věnují profesionální agentury, ale i vlastními silami toho lze zvládnout mnoho. Jelikož prodáváte novostavbu, nebude nejspíš potřeba znovu vymalovávat či jinak maskovat zub času. I tak toho jde ale udělat ještě hodně. Pokud je byt vybavený nábytkem, jeho šikovným umístěním lze vyvolat iluzi většího prostoru. Klíčová je také redukce „harampádí“, ale i barevné sladění bytu.

Více o homestagingu se můžete dočíst v tomto článku.

 

Více už vaše novostavba vylepšit nejde? Tak se dejte do inzerování

Základem inzerátu jsou kvalitní fotografie. Jestli máte nemovitost již načančanou, dejte o ní světu vědět skrze objektiv vašeho fotoaparátu. I zde můžeme jen doporučit najmutí profesionálního fotografa, pokud vaše zkušenosti s tímto médiem nesahají dále než po pár fotek z dovolené.

Dále musíte sepsat text, který nebude příliš zdlouhavý, ale vyzdvihne veškeré přednosti vaší nemovitosti.

A nakonec vše vyvěste na některém z realitních portálů. Podmínky inzerce se liší případ od případu, narazíte i na portály, které vás nechají inzerovat zdarma, jinde si připlatíte zhruba desítky korun denně.

Případně můžete celou záležitost přenechat realitce – v tom případě vás ale nic z výše zmíněného nemusí příliš zajímat!

Prodávali jste někdy novostavbu či jakoukoliv jinou nemovitost? Jak se vám to dařilo? Přispějte do diskuse níže!

Markéta Kadeřábková