Připravujete se na prodej bytu v Ostravě? Držte se následujících pravidel, ať máte jistotu úspěšného obchodu

Situace na realitním trhu momentálně nahrává všem, kteří mají v úmyslu prodej bytu. Ostrava sice stále patří v republikovém kontextu k levnějším lokalitám, i tak zde ale ceny nemovitostí v posledních letech prudce vzrostly. Za 60 metrů čtverečních se zde v průměru k září 2020 platí necelých 1,8 milionu korun. Když budete mít štěstí, třeba se vám podaří prodat ještě dráže. Držte se ale základních pravidel prodeje, v Ostravě platit nepřestávají!

 

Úspěšný prodej bytu předpokládá zejména správné nastavení ceny

Zadat si do vyhledávače slova „prodej bytu v Ostravě“, prohlédnout si pár velkých realitních portálů, najít si v nabídce byty co nejvíce podobné vašemu a následně nasadit podobnou (nebo snad ještě o něco vyšší) částku? Zdá se to jednoduché, že? Opak je ale pravdou.

Takzvanou nabídkovou cenou, tedy cenou, jakou vidíte v inzerátech, se řídit nesnažte. Většinou je nadsazená a započítává se do ní i provize makléřům a realitkám. Vás by mělo zajímat hlavně to, za kolik se podobné nemovitosti nakonec skutečně prodávají, tedy jejich cena tržní. Podle ní se pak snažte nastavit prodejní částku vašeho bytu.

Zde si můžete přečíst více o tom, co rozhoduje o ceně nemovitosti.

 

Zanedbaná nemovitost rovná se o několik procent nižší cena

Čím bude váš byt čistší a upravenější, čím méně v něm bude zbytečného harampádí a čím více prostoru, nebo alespoň dojmu prostoru, tím lépe se bude prodávat.

Takzvaný homestaging nebyl v našich končinách dlouho normou, dnes jej ale nabízí takřka všechny solidní realitní kanceláře a také spousta společností specializujících se výhradně na toto umění přípravy nemovitosti na prodej.

Rozhodně jej zvažte, nebo si o tomto odvětví práce s nemovitostí zjistěte co nejvíce a zkuste svůj byt upravit alespoň svépomocí.

 

Nepodceňte ani fotografie a text inzerátu

Amatérské fotky interiéru, stejně jako nevypovídající text inzerátu, z nějž se čtenář o nemovitosti dozví jen málo, to je jistota toho, že vaše nabídka bude klidně viset ve vzduchoprázdnu celé měsíce (nebo i déle), aniž by se našel solidní kupec. Mezitím můžete tratit tisíce korun za umístění inzerátu zcela zbytečně.

Zjednat si profesionální fotografii, případně svěřit tvorbu inzertního textu nějakému zkušenějšímu „psavci“ se tak rozhodně vyplatí.

 

Nesnažte se sedět na více židlích

Přizvat si na pomoc s prodejem realitní kancelář má své nesporné výhody. Bude vás to sice stát více peněz, zato mnohem méně úsilí. Prakticky celý proces propagace i prodeje na sebe vezme realitka a vy přijdete takříkajíc k hotovému.

Jestliže zvolíte tuto možnost, dejte si pozor – svěřit prodej vícero realitkám či individuálním realitním makléřům rozhodně není zárukou jeho hladkého průběhu.

Naopak, takovýmto krokem spíše pravděpodobnost prodeje snížíte. Jakmile realitka či makléř zjistí, že nemovitost zároveň propaguje konkurence, její ochota dále s jejím prodejem pomáhat může prudce poklesnout. Proč ostatně investovat svou práci do nemovitosti, kterou může prodat (a provizi za ni utržit) někdo jiný?

 

Nenechte se při prodeji zmanipulovat k nižší ceně

Někdo se může k prodeji nemovitosti uchýlit v tíživé finanční situaci, jiný po úmrtí partnera či člena rodiny, po rozvodu – zkrátka v nepříliš světlých životních chvílích. Takoví lidé se pak často nachází v rozpoložení, v němž mohou odkývat i pro ně nepříznivé podmínky prodeje bytu i nejrůznější slevy, jen aby měli celou záležitost z krku.

Pokud byste se nedejbože měli v nějaké takové chmurné situaci nacházet i vy, snažte se prosím navzdory všemu zachovat chladnou hlavu a smysl pro obchod. Realitní trh je dravý a málokdy má pro osobní problémy pochopení. Nenechte se jím proto utahat!

Co byste poradili lidem prodávajícím svou nemovitost vy? Sekce komentářů je otevřena pro vaše nápady!