SEO optimalizace – co to je – pro laiky

Optimalizace webu pro vyhledávače neboli SEO optimalizace slouží k tomu, aby Google a Seznam zobrazovaly vaše stránky na předních místech internetového hledání. Pojďme si posvítit na základní principy SEO, ať nenaletíte rádoby expertům a nevyhazujete peníze za “praseo”.

 

SEO optimalizace má 3 fáze

Crawler – síťový bot či “slíďák” – neúnavně prohledává všechny weby na netu. Programátoři upravují jeho vyhledávací algoritmy tak, aby z toho měli majitelé vyhledávačů zisk. Nejspíš proto patří tato kritéria k nejpřísněji střeženým tajemstvím na světě. SEO šarlatána tedy poznáte celkem snadno, když vám bude tvrdit, že kódy “slíďáků” má. Ve skutečnosti známe jen všeobecný princip vyhledávání a profesionálové v oboru ještě umí vypozorovat jeho některé skryté zákonitosti.

Čím více odpovídá webová stránka, technicky i obsahově, algoritmu slídila, tím vyšší pozici jí ve výsledku svého hledání přiřadí. Zlatým grálem je tedy web optimalizovaný tak, aby “chutnal” crawlerům i lidem. Takové SEO můžeme rozdělit na tři části:

  1. technické SEO,
  2. obsahové SEO,
  3. linkbuilding.

 

  1. Technické SEO

Každý web je podobně jako budova především technická záležitost. Proto jeho SEO optimalizace začíná prověrkou a případným odstraněním technických závad. Nezabezpečená komunikace, vadná struktura nebo omezená rychlost webu slíďákům pochopitelně překáží. Pokud vámi zvolená SEO agentura tento první krok přeskočí, hrozí, že nejpozději ve fázi tři proděláte kalhoty.

 

  1. Obsahové SEO

Jakmile jsou vaše webové stránky po technické stránce v pořádku, přichází na řadu analýza klíčových slov. Tato slova a někdy i celé fráze jsou přesně těmi výrazy, které vaši potencionální zákazníci píší do vyhledávačů. Po stisknutí klávesy enter se jim objeví seznam stránek, kde je “slíďáci” našli. V druhém kroku SEO musí tedy specialista “políčit” ta pravá klíčová slova na správných místech webu. A přesně tady začíná tenký led SEO oboru, protože kromě robota musí být s obsahem stránky spokojený i lidský uživatel.

Po technicích tak převezme štafetu kvalitní textař, který zakomponuje klíčová slova do všech vstupních stránek webu, opatří je údernými titulky – Title – a také výstižnými popisky – Meta description. Stejným způsobem ošetří copywriter i články na podstránkách včetně blogu. Dejte si velký pozor na pisálky, kteří by váš web plnili nicneříkajícími bláboly. Správně podsunutá klíčová slova v textu sice oklamají bota, ovšem nikdo jiný to nebude číst.

 

  1. Linkbuilding

Třetím bodem SEO optimalizace je česky řečeno provázání webu vnitřními a venkovními odkazy. Interní linkbuilding propojuje jednotlivé stránky mezi sebou tak, aby vznikla navigace užitečná pro člověka i zvědavého slídiče. Právě tady doceníte význam technické optimalizace z prvního kroku. Pokud začnete čerstvě prolinkované stránky kvůli vadné architektuře webu přesouvat, je to stejné, jako když pohádková babička dvě oka upletla a tři vypárala.

 

Pro přední pozice ve výsledcích internetového hledání je důležitý také externí linkbuilding. To znamená, že se na významné cizí weby a portály umístí zpětné odkazy vedoucí na vaše stránky. Uveďme si konkrétní příklad. Prodáváte-li na e-shopu řekněme jitrnice, vyplatí se vám publikovat recept na nějakém oblíbeném portále o vaření. Pokud čtenáře váš jitrnicový návod zaujme, proklikne se z něj prostřednictvím odkazu přímo do vašeho on-line řeznictví a pravděpodobně nakoupí.

Jak vidíte, není SEO optimalizace webu pro vyhledávače zbrklý sprint. Spočívá ve vytrvalé, dlouhodobé a systematické práci na více frontách. Vy už teď chápete její princip a poznáte seriózní specialisty v oboru od rychlokvašek. Na vaše doplňující otázky se těšíme v komentářích.

Markéta Kadeřábková